Cyan Racing är tillbaka med GT-version

De regerande världsmästarna i standardvagnsklassen TCR, Cyan Racing, lanserar nu en GT-version av munsbiten Volvo P1800 Cyan.
Annons

Den första versionen av Volvo P1800 Cyan introducerades 2020 och träffade en öm punkt hos bil- och racingentusiaster genom sin tydliga P1800-estetik. 

Nu lanseras GT-versionen, utvecklad för långresor och körning på slingrande landsvägar med kontinenten som destination.

Den Cyan-designade upphängningen samt turboladdade och Cyan-optimerade fyran fulländar upplevelsen. 

– Den gemensamma resan med att bygga en bil från start till mål med en klient är en väldigt givande process för hela teamet, på samma sätt som att se ytterligare två bilar levereras till USA, säger Cyans vd Christian Dahl, enligt ett pressmeddelande.

På bilderna visas en av de första GT-bilarna, och just denna skickas till andra sidan Atlanten där en nöjd klient väntar. 
En femväxlad Holinger-låda ger bästa känsla.

Interiören är klädd i läder och mattor i en gräddig, sandfärgad nyans, med ändamålsbyggda stolar samt ljudabsorberande material för en ombonad och äkta GT-upplevelse.

För bästa komfort och bibehållen säkerhet har GT-versionen utrustats med en modifierad rullbur i titan. 

Motorkonfigurationerna är flera. Hittills har de flesta klienterna valt mellan 350 och 420 hk. 

De unika bilarna från Cyan är modifierade och renoverade Volvo P1800-bilar och byggs i fabriken i Göteborg. Varje bil tar cirka 12–15 månader att bygga. 

– Denna nya version understryker mångsidigheten och de nästintill obegränsade modifieringslösningar hos Volvo P1800 Cyan, och tillför ytterligare en tolkning av originalet, avrundar Christian Dahl. 

Karossen är byggd i stål och kolfiber.

GT-bilen av Volvo P1800 Cyan produceras i ett begränsat antal och pris kan fås mot förfrågan. 

PROV: Volvo P1800 Cyan – Svensk restomod
Annons
Annons
Rulla till toppen