ÄNNU ETT ÅR ÄR ÖVER – VILKA BLEV VINNARNA?
Även 2023 är det Volvo som blir det mest framgångsrika märket i Sverige. Tillverkaren själv gick stolt ut med att de för 66:e året i rad är marknadsledare i moderlandet. Det är dock, föga förvånande om man följt utvecklingen under året, Tesla Model Y som blir den mest sålda bilen under året som gått, trots att elbilsbonusen togs bort i slutet av 2022.
Den största procentuella ökningen (+213 %) gjorde kinesiska BYD, men då från låga nivåer 2022. Bland modeller var det BMW i4 och BYD Atto 3 som ökade mest och båda två gjorde det med hela 207 procent.
VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR
Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.
MÄRKESTOPPEN, 2023
Märkena med flest sålda bilar 2023, jämförelse 2022.
Märke | Antal | Förändring | |
1 | Volvo | 35 125 | −17 % |
2 | Volkswagen | 28 785 | −4 % |
3 | Kia | 22 163 | −20 % |
4 | Toyota | 20 600 | 0 % |
5 | Tesla | 19 993 | 122 % |
6 | Audi | 16 307 | 35 % |
7 | BMW | 14 148 | −7 % |
8 | Skoda | 12 374 | 21 % |
9 | Mercedes | 11 790 | −10 % |
10 | Peugeot | 6 627 | −5 % |
11 | Ford | 5 559 | −41 % |
12 | MG | 5 192 | −32 % |
13 | Nissan | 4 772 | −17 % |
14 | Hyundai | 4 611 | −11 % |
15 | Renault | 4 341 | −17 % |
16 | BYD | 3 210 | 213 % |
17 | Cupra | 3 141 | – |
18 | Citroën | 2 838 | 3 % |
19 | Polestar | 2 760 | −26 % |
20 | Mazda | 2 665 | 6 % |
Övriga | 21 799 | −12 % | |
Total | 248 800 | −2 % |
MODELLTOPPEN, 2023
De mest sålda modellerna 2023, jämförelse 2022
Märke | Antal | Förändring | |
1 | Model Y (Tesla) | 16 189 | 151 % |
2 | XC40 (Volvo) | 11 951 | −13 % |
3 | XC60 (Volvo) | 10 292 | −10 % |
4 | ID.4 (Volkswagen) | 10 169 | 20 % |
5 | Enyaq (Skoda) | 5 693 | 42 % |
6 | Niro (Kia) | 5 657 | −33 % |
7 | RAV4 (Toyota) | 5 206 | −8 % |
8 | Corolla (Toyota) | 5 184 | 5 % |
9 | V60 (Volvo) | 4 725 | −38 % |
10 | Sportage (Kia) | 4 596 | 4 % |
11 | Q4 e-tron (Audi) | 3 939 | 98 % |
12 | EV6 (Kia) | 3 903 | 5 % |
13 | i4 (BMW) | 3 759 | 207 % |
14 | Ceed (Kia) | 3 737 | −31 % |
15 | V90 (Volvo) | 3 400 | −16 % |
16 | Yaris Cross (Toyota) | 3 287 | 24 % |
17 | Yaris (Toyota) | 3 196 | −3 % |
18 | Atto 3 (BYD) | 3 139 | 207 % |
19 | Model 3 (Tesla) | 2 966 | 35 % |
20 | 2 (Polestar) | 2 760 | −26 % |
Övriga | 135 052 | −10 % | |
Total | 248 800 | −2 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR 2023
Märkena med flest sålda elbilar 2023, jämförelse 2022
Märke | Antal | Förändring | |
1 | Tesla | 19 993 | 122 % |
2 | Volkswagen | 14 525 | 25 % |
3 | Volvo | 10 325 | −4 % |
4 | Kia | 8 249 | −21 % |
5 | BMW | 6 695 | 34 % |
6 | Audi | 5 828 | 70 % |
7 | Skoda | 5 693 | 42 % |
8 | MG | 5 042 | −21 % |
9 | Mercedes | 3 211 | 23 % |
10 | BYD | 3 210 | 213 % |
11 | Polestar | 2 760 | −26 % |
12 | Nissan | 2 526 | −35 % |
13 | Hyundai | 1 370 | 6 % |
14 | Cupra | 1 265 | – |
15 | Toyota | 962 | 729 % |
16 | Mini | 895 | −33 % |
17 | Renault | 820 | −41 % |
18 | Peugeot | 814 | −70 % |
19 | ORA | 658 | 458 % |
20 | Opel | 566 | −43 % |
Övriga | 2 597 | −64 % | |
Total | 98 004 | 12 % |
En närmare titt på topplistorna för elbilar ger oss, förstås, Tesla Model Y som den mest sålda modellen och, nästan lika självklart, Tesla som bäst säljande märke. Det är till och med så att Tesla Model Y har sålts i fler exemplar än vad Volkswagen lyckades kränga totalt bland alla deras olika helt eldrivna modeller.
Tesla är också den tillverkare som ökat mest procentuellt sett jämfört med förra året, om man bortser från de som är väldigt nya och därmed kommer från låga resultat året innan. BMW i4 ökar mycket och landar på en, sett till pris, fin 7:e plats. MG hade mycket högre planer än den åttondeplats man nu landade på. Försäljningen av MG4 tog inte den fart man kunnat tro.
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR 2023
De mest sålda elbilsmodellerna 2023, jämförelse 2022
Märke | Antal | Förändring | |
1 | Model Y (Tesla) | 16 189 | 151 % |
2 | ID.4 (Volkswagen) | 10 169 | 20 % |
3 | XC40 (Volvo) | 7 809 | 0 % |
4 | Enyaq (Skoda) | 5 693 | 42 % |
5 | Q4 e-tron (Audi) | 3 939 | 98 % |
6 | EV6 (Kia) | 3 903 | 5 % |
7 | i4 (BMW) | 3 759 | 207 % |
8 | Niro (Kia) | 3 707 | −42 % |
9 | Atto 3 (BYD) | 3 139 | 207 % |
10 | Model 3 (Tesla) | 2 966 | 35 % |
11 | 2 (Polestar) | 2 760 | −26 % |
12 | C40 (Volvo) | 2 516 | −14 % |
13 | ID.3 (Volkswagen) | 2 255 | 21 % |
14 | Leaf (Nissan) | 2 201 | −42 % |
15 | MG4 (MG) | 1 917 | 800 % |
16 | Q8 e-tron (Audi) | 1 755 | – |
17 | iX1 (BMW) | 1 430 | – |
18 | MG5 (MG) | 1 406 | 4 % |
19 | ID.5 (Volkswagen) | 1 324 | 3 % |
20 | Born (Cupra) | 1 265 | – |
Övriga | 17 902 | −38 % | |
Total | 98 004 | 12 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER 2023
Märkena med flest sålda laddhybrider 2023, jämförelse 2022
Märke | Antal | Förändring | |
1 | Volvo | 15 927 | −5 % |
2 | Kia | 11 299 | −13 % |
3 | BMW | 5 044 | −25 % |
4 | Mercedes | 4 750 | −7 % |
5 | Volkswagen | 2 173 | 2 % |
6 | Audi | 2 073 | 149 % |
7 | Toyota | 1 766 | 44 % |
8 | Ford | 1 694 | −55 % |
9 | Lynk & Co | 1 407 | −19 % |
10 | Mazda | 1 239 | 40 % |
11 | Porsche | 830 | 17 % |
12 | Skoda | 802 | 33 % |
13 | Cupra | 802 | – |
14 | Lexus | 759 | 135 % |
15 | Hyundai | 635 | −44 % |
16 | Renault | 307 | −54 % |
17 | Mitsubishi | 275 | 48 % |
18 | Peugeot | 237 | −77 % |
19 | Land Rover | 222 | 29 % |
20 | Mini | 206 | −52 % |
Övriga | 680 | −71 % | |
Total | 53 127 | −11 % |
Volvos paradgren är fortsatt laddhybrider som stod för omkring 45 procent av tillverkarens försäljning. Det räckte för att Volvo ska ta hem första platsen i laddhybridstoppen. XC60 blev bästa modell 2023.
Audi A6 gör den högst procentuella förbättringen, vilket är lite förvånande då den inte fått någon större uppdatering och har en WLTP-elräckvidd som är ett antal mil kortare än Volvo V90 och nästan 5 mil kortare än i nya E-klass.
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER 2023
De mest sålda laddhybridsmodellerna 2023, jämförelse 2022
Märke | Antal | Förändring | |
1 | XC60 (Volvo) | 8 796 | 13 % |
2 | Sportage (Kia) | 4 263 | 24 % |
3 | Ceed (Kia) | 3 617 | −27 % |
4 | V90 (Volvo) | 2 220 | 31 % |
5 | V60 (Volvo) | 2 187 | −47 % |
6 | XC90 (Volvo) | 1 863 | 48 % |
7 | RAV4 (Toyota) | 1 766 | 44 % |
8 | Kuga (Ford) | 1 603 | −55 % |
9 | Niro (Kia) | 1 495 | −6 % |
10 | 01 (Lynk&Co) | 1 407 | −19 % |
11 | GLC (Mercedes) | 1 300 | 20 % |
12 | C-klass (Mercedes) | 1 236 | 32 % |
13 | CX-60 (Mazda) | 1 235 | 40 % |
14 | Sorento (Kia) | 1 206 | 25 % |
15 | 330e (BMW) | 1 187 | −48 % |
16 | 530e (BMW) | 1 157 | −35 % |
17 | A6 (Audi) | 888 | 185 % |
18 | Tiguan (Volkswagen) | 774 | 70 % |
19 | Passat (Volkswagen) | 773 | −19 % |
20 | XC40 (Volvo) | 747 | −59 % |
Övriga | 13 407 | −20 % | |
Total | 53 127 | −11 % |
LADDBART vs FÖRBRÄNNING – 2023 VAR ELBILENS ÅR, ELLER?
Vi har redan varit inne på att den mest sålda modellen under det föregående året var en Tesla, och därmed en elbil. Utöver det var, som nämnt ovan, BYD Atto 3 och BMW i4 de modeller som ökade mest procentuellt, även det två helt eldrivna bilar.
Totalt steg elbilarna med 12 procent jämfört med 2022. Har den borttagna elbilsbonusen alltså inte haft någon inverkan på elbilsförsäljningen? Det är inte helt lätt att säga, en inte obetydande del av försäljningen i år är bilar som beställdes innan bonusen försvann (och som där med var berättigade till subventionen).
Utöver det har det lanserats flera nya helt eldrivna alternativ som kan ha hjälpt till att öka försäljningen trots den förlorade ”rabatten”.
Tesla chocksänkte sina priser vilket även det är en anledning till elbilarnas rejäla plusresultat i år. Sänkningen kom kanske delvis som ett svar på att bonusen försvann men var så pass stor att vi kan tro att en, om än inte lika, rejäl sänkning hade kommit ändå. Elbilarnas ökning under 2023 på 12 procent är också mycket lägre än tidigare års uppgångar.
Hade en elbilsbonus gett högre försäljning? Mycket möjligt, men det är snudd på omöjligt att säga säkert.
Bensinbilarna utan eller med minimal elektrifiering går svagt framåt jämfört med 2022 medan de hybridiserade bensinbilarna och alla dieselbilarna går tydligt bakåt. Även laddhybriderna tappar mark. Kan det vända 2024?
Många nya laddhybrider lanseras med WLTP-elräckvidder på över 10 mil. Det samtidigt som regeringen sänker priserna på bensin och diesel och gör milen körda på förbränningsmotor billigare.
Totalt landade andelen laddbara bilar på 60 procent.
DRIVMEDELSTOPPEN 2023
Antal sålda personbilar 2023 per drivmedel, jämförelse 2022.
Antal | Förändring | |
El | 98 004 | 12 % |
Laddhybrid | 53 127 | −11 % |
Bensin | 37 832 | 3 % |
Bensin – elhybrid | 35 892 | −12 % |
Diesel | 8 775 | −34 % |
Diesel – elhybrid | 8 697 | −29 % |
Gas | 1 992 | 6 % |
Övrigt | 4 481 | 56 % |
MARKNADSFÖRDELNING 2023
Antal av nyförsäljningen 2023 uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
Antal | Förändring | |
Privatmarknad | 103 502 | −24 % |
Tjänstebilsmarknad | 95 700 | 25 % |
Hyrbilsbolag | 37 870 | 14 % |
Offentlig sektor | 9 376 | 51 % |
Taxi, transport | 2 352 | −10 % |