2023 i backspegeln: Vilka blev vinnarna?

Här är alla siffror på bilförsäljningen under 2023. Vilka modeller sålde bäst? Vilka märken ökade mest? Och hur många bilar köptes privat – allt jämfört med tidigare år.
Annons

Trendspaning Elias
Mejla mig om du har tips om trendspaningen: elias.medelberg@automotorsport.se

ÄNNU ETT ÅR ÄR ÖVER – VILKA BLEV VINNARNA?

Även 2023 är det Volvo som blir det mest framgångsrika märket i Sverige. Tillverkaren själv gick stolt ut med att de för 66:e året i rad är marknadsledare i moderlandet. Det är dock, föga förvånande om man följt utvecklingen under året, Tesla Model Y som blir den mest sålda bilen under året som gått, trots att elbilsbonusen togs bort i slutet av 2022.

Den största procentuella ökningen (+213 %) gjorde kinesiska BYD, men då från låga nivåer 2022. Bland modeller var det BMW i4 och BYD Atto 3 som ökade mest och båda två gjorde det med hela 207 procent. 

VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR

Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.

MÄRKESTOPPEN, 2023

Märkena med flest sålda bilar 2023, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Volvo35 125−17 %
2Volkswagen28 785−4 %
3Kia22 163−20 %
4Toyota20 6000 %
5Tesla19 993122 %
6Audi16 30735 %
7BMW14 148−7 %
8Skoda12 37421 %
9Mercedes11 790−10 %
10Peugeot6 627−5 %
11Ford5 559−41 %
12MG5 192−32 %
13Nissan4 772−17 %
14Hyundai4 611−11 %
15Renault4 341−17 %
16BYD3 210213 %
17Cupra3 141
18Citroën2 8383 %
19Polestar2 760−26 %
20Mazda2 6656 %
Övriga21 799−12 %
Total248 800−2 %

MODELLTOPPEN, 2023

De mest sålda modellerna 2023, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)16 189151 %
2XC40 (Volvo)11 951−13 %
3XC60 (Volvo)10 292−10 %
4ID.4 (Volkswagen)10 16920 %
5Enyaq (Skoda)5 69342 %
6Niro (Kia)5 657−33 %
7RAV4 (Toyota)5 206−8 %
8Corolla (Toyota)5 1845 %
9V60 (Volvo)4 725−38 %
10Sportage (Kia)4 5964 %
11Q4 e-tron (Audi)3 93998 %
12EV6 (Kia)3 9035 %
13i4 (BMW)3 759207 %
14Ceed (Kia)3 737−31 %
15V90 (Volvo)3 400−16 %
16Yaris Cross (Toyota)3 28724 %
17Yaris (Toyota)3 196−3 %
18Atto 3 (BYD)3 139207 %
19Model 3 (Tesla)2 96635 %
202 (Polestar)2 760−26 %
Övriga135 052−10 %
Total248 800−2 %

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR 2023

Märkena med flest sålda elbilar 2023, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Tesla19 993122 %
2Volkswagen14 52525 %
3Volvo10 325−4 %
4Kia8 249−21 %
5BMW6 69534 %
6Audi5 82870 %
7Skoda5 69342 %
8MG5 042−21 %
9Mercedes3 21123 %
10BYD3 210213 %
11Polestar2 760−26 %
12Nissan2 526−35 %
13Hyundai1 3706 %
14Cupra1 265
15Toyota962729 %
16Mini895−33 %
17Renault820−41 %
18Peugeot814−70 %
19ORA658458 %
20Opel566−43 %
Övriga2 597−64 %
Total98 00412 %

En närmare titt på topplistorna för elbilar ger oss, förstås, Tesla Model Y som den mest sålda modellen och, nästan lika självklart, Tesla som bäst säljande märke. Det är till och med så att Tesla Model Y har sålts i fler exemplar än vad Volkswagen lyckades kränga totalt bland alla deras olika helt eldrivna modeller.

Tesla är också den tillverkare som ökat mest procentuellt sett jämfört med förra året, om man bortser från de som är väldigt nya och därmed kommer från låga resultat året innan. BMW i4 ökar mycket och landar på en, sett till pris, fin 7:e plats. MG hade mycket högre planer än den åttondeplats man nu landade på. Försäljningen av MG4 tog inte den fart man kunnat tro.

 

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR 2023

De mest sålda elbilsmodellerna 2023, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)16 189151 %
2ID.4 (Volkswagen)10 16920 %
3XC40 (Volvo)7 8090 %
4Enyaq (Skoda)5 69342 %
5Q4 e-tron (Audi)3 93998 %
6EV6 (Kia)3 9035 %
7i4 (BMW)3 759207 %
8Niro (Kia)3 707−42 %
9Atto 3 (BYD)3 139207 %
10Model 3 (Tesla)2 96635 %
112 (Polestar)2 760−26 %
12C40 (Volvo)2 516−14 %
13ID.3 (Volkswagen)2 25521 %
14Leaf (Nissan)2 201−42 %
15MG4 (MG)1 917800 %
16Q8 e-tron (Audi)1 755
17iX1 (BMW)1 430
18MG5 (MG)1 4064 %
19ID.5 (Volkswagen)1 3243 %
20Born (Cupra)1 265
Övriga17 902−38 %
Total98 00412 %

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER 2023

Märkena med flest sålda laddhybrider 2023, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Volvo15 927−5 %
2Kia11 299−13 %
3BMW5 044−25 %
4Mercedes4 750−7 %
5Volkswagen2 1732 %
6Audi2 073149 %
7Toyota1 76644 %
8Ford1 694−55 %
9Lynk & Co1 407−19 %
10Mazda1 23940 %
11Porsche83017 %
12Skoda80233 %
13Cupra802
14Lexus759135 %
15Hyundai635−44 %
16Renault307−54 %
17Mitsubishi27548 %
18Peugeot237−77 %
19Land Rover22229 %
20Mini206−52 %
Övriga680−71 %
Total53 127−11 %

Volvos paradgren är fortsatt laddhybrider som stod för omkring 45 procent av tillverkarens försäljning. Det räckte för att Volvo ska ta hem första platsen i laddhybridstoppen. XC60 blev bästa modell 2023.

Audi A6 gör den högst procentuella förbättringen, vilket är lite förvånande då den inte fått någon större uppdatering och har en WLTP-elräckvidd som är ett antal mil kortare än Volvo V90 och nästan 5 mil kortare än i nya E-klass.

 

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER 2023

De mest sålda laddhybridsmodellerna 2023, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1XC60 (Volvo)8 79613 %
2Sportage (Kia)4 26324 %
3Ceed (Kia)3 617−27 %
4V90 (Volvo)2 22031 %
5V60 (Volvo)2 187−47 %
6XC90 (Volvo)1 86348 %
7RAV4 (Toyota)1 76644 %
8Kuga (Ford)1 603−55 %
9Niro (Kia)1 495−6 %
1001 (Lynk&Co)1 407−19 %
11GLC (Mercedes)1 30020 %
12C-klass (Mercedes)1 23632 %
13CX-60 (Mazda)1 23540 %
14Sorento (Kia)1 20625 %
15330e (BMW)1 187−48 %
16530e (BMW)1 157−35 %
17A6 (Audi)888185 %
18Tiguan (Volkswagen)77470 %
19Passat (Volkswagen)773−19 %
20XC40 (Volvo)747−59 %
Övriga13 407−20 %
Total53 127−11 %

LADDBART vs FÖRBRÄNNING – 2023 VAR ELBILENS ÅR, ELLER?

Vi har redan varit inne på att den mest sålda modellen under det föregående året var en Tesla, och därmed en elbil. Utöver det var, som nämnt ovan, BYD Atto 3 och BMW i4 de modeller som ökade mest procentuellt, även det två helt eldrivna bilar.

Totalt steg elbilarna med 12 procent jämfört med 2022. Har den borttagna elbilsbonusen alltså inte haft någon inverkan på elbilsförsäljningen? Det är inte helt lätt att säga, en inte obetydande del av försäljningen i år är bilar som beställdes innan bonusen försvann (och som där med var berättigade till subventionen).

Utöver det har det lanserats flera nya helt eldrivna alternativ som kan ha hjälpt till att öka försäljningen trots den förlorade ”rabatten”.  

Tesla chocksänkte sina priser vilket även det är en anledning till elbilarnas rejäla plusresultat i år. Sänkningen kom kanske delvis som ett svar på att bonusen försvann men var så pass stor att vi kan tro att en, om än inte lika, rejäl sänkning hade kommit ändå. Elbilarnas ökning under 2023 på 12 procent är också mycket lägre än tidigare års uppgångar. 

Hade en elbilsbonus gett högre försäljning? Mycket möjligt, men det är snudd på omöjligt att säga säkert. 

Bensinbilarna utan eller med minimal elektrifiering går svagt framåt jämfört med 2022 medan de hybridiserade bensinbilarna och alla dieselbilarna går tydligt bakåt. Även laddhybriderna tappar mark. Kan det vända 2024?

Många nya laddhybrider lanseras med WLTP-elräckvidder på över 10 mil. Det samtidigt som regeringen sänker priserna på bensin och diesel och gör milen körda på förbränningsmotor billigare. 

Totalt landade andelen laddbara bilar på 60 procent. 

DRIVMEDELSTOPPEN 2023

Antal sålda personbilar 2023 per drivmedel, jämförelse 2022.

AntalFörändring
El98 00412 %
Laddhybrid53 127−11 %
Bensin  37 8323 %
Bensin – elhybrid35 892−12 %
Diesel  8 775−34 %
Diesel – elhybrid8 697−29 %
Gas1 9926 %
Övrigt  4 48156 %

MARKNADSFÖRDELNING 2023

Antal av nyförsäljningen 2023 uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.

AntalFörändring
Privatmarknad103 502−24 %
Tjänstebilsmarknad95 70025 %
Hyrbilsbolag37 87014 %
Offentlig sektor9 37651 %
Taxi, transport2 352−10 %
Annons
Annons
Rulla till toppen