Trots halvledarbrist och tillfälliga produktionstopp lyckades Volvo göra sitt bästa halvår någonsin under januari–juni i år. Nu verkar dock den positiva utvecklingen ha bromsat in.
Volvo sålde 56.883 bilar globalt i juli, en minskning med 8,7 procent jämfört med juli 2020. Enligt tillverkaren berodde tappet framförallt på lägre försäljning i huvudmarknaden Europa, men också minskade volymer på grund av halvledarbrist.
Man framhåller också att juli 2020 blev en ovanligt stark försäljningsmånad. Många Volvohandlare kunde då öppnas upp igen efter att coronarestriktionerna i flera länder lättats.
Hittills i år (januari–juli) har Volvo sålt 437.640 bilar, en ökning med 31,7 procent jämfört med samma period ifjol.
Volvo har tidigare kommunicerat ett mål om att varannan bil man säljer 2025 ska vara en elbil. Den andra halvan ska då bestå av hybrider, och till 2030 ska man bara sälja elbilar.
I juli var ”bara” en dryg fjärdedel en Volvos globala försäljning laddbar: 25,5 procent. I Europa var dock andelen högre, 43 procent.
Suvmodellerna XC60 och XC40 fortsätter att vara Volvos storsäljare. I Kina är dock även den sedan tidigare nedläggningshotade sedanen S90 populär. Där säljer den näst bäst efter XC60.
Statistik: Volvo Cars försäljning
Juli | Januari–juli | |||||
2020 | 2021 | Förändring | 2020 | 2021 | Förändring | |
Europa |
28.743 | 22.408 | -22% | 151.934 | 189.230 | +24,5% |
Kina |
14.410 |
14.550 | +1% | 80.151 | 109.802 | +37% |
USA | 9.697 | 11.575 | +19,4% | 52.952 | 75.329 | +42,3% |
Övriga |
9.441 |
8.350 | -11,6% | 47.216 | 63.279 | +34% |
Totalt | 62.291 | 56.883 | -8,7% | 332.253 | 437.640 | +31,7% |