Uppgifter: Hyundai planerar att halvera utbudet av förbränningsmodeller

Modellerna som säljer sämst blir först att ryka när den sydkoreanska jätten ska göra plats för fler elbilar, enligt nya uppgifter.

Annons
Annons

Hyundai och Kia har just nu de mycket spännande (ursäkta) syskon-elbilarna Ioniq 5 och EV6 på ingång till Sverige. Dessa är först ut i tillverkarnas nya generation av elbilar som alla bygger på plattformen E-GMP. Sedan tidigare har vi fått höra att Hyundai ska visa sedanen Ioniq 6 härnäst följt av suven Ioniq 7.

Kia har för sin del uttalat att man vill göra elbilar tillgängliga för flera och väntas också släppa sina egna motsvarigheter till Hyundai Ioniq-modellerna.

Hur alla dessa nya eldrivna modeller ska rymmas i Hyundai Motor Groups (som Hyundai och Kia ingår i) modellflora kan vi nu svara på: Genom att kapa utbudet av förbränningsmodeller kraftigt, rapporterar Reuters.

Hyundai Motor Group ska nämligen halvera sitt utbud av bilar som drivs av fossila bränslen, rapporterar nyhetsbyrån som varit i kontakt med två personer med närhet till den sydkoreanska biltillverkaren.

Det är modellerna som säljer sämst som blir först att ryka. Det lär med tanke på rådande marknadstrender betyda att de mer högbyggda suv- och crossovermodellerna, exempelvis Tucson och Kona som båda nyligen uppdaterats (just Kona finns även som elbil), blir kvar medan de mer lågbyggda offras.

– Det är ett viktigt affärsbeslut, som först och främst frigör utvecklingsresurer för att fokusera på resten: elmotorer, batterier och bränsleceller, säger en av Reuters anonyma källor.

Man har även slutat utveckla nya drivlinor för förbränningsbilar, uppger en av dem.

Tidsplanen för allt detta är dock oklar, men Hyundai har tidigare sagt officiellt att man enbart ska sälja elbilar i Europa, USA och Kina år 2040.

Annons
Annons
Rulla till toppen