Lys upp vintermörkret – välj rätt strålkastare och glödlampor

Vi guidar dig rätt till en upplyst färd och testar den bästa ljustekniken. Och räkna inte ut halogenlamporna – de kan vara riktigt bra.
Annons

Testa extraljus är något som vi gjort under nästan 15 år. Här på auto motor & sport har vi även satt betyg på strålkastare och jämfört olika originalljus.

Orsaken till denna flit är givetvis enkel: vi lever i ett land där det under vinterhalvåret (nästan) bara bjuds på mörker. För att färdas tryggt behövs bra ljus, inte minst för att kunna undvika viltolyckor.

Men den nordiska verkligheten är inget prioriterat område för alla biltillverkare. Genom åren har vi mätt häpnadsväckande dåliga strålkastare med både halvljus och framför allt helljus som inte alls håller måttet.

Trevligt nog har den tekniska utvecklingen varit snabb och positiv. Starkt xenonljus var för några decennier sedan något man bara hittade på exklusiva modeller. Nu finns xenonljus som tillval eller standard, i alla prisklasser.

De energisnåla och små lysdioderna, LED-tekniken, har de senaste decenniet skapat nya möjligheter att konstruera ”smarta” strålkastare med helt nya funktioner. LED-tekniken är också dominerande i bromsljus, blinkers och varselljus.

I en bra konstruktion, där värmen kyls bort effektivt, uppvisar LED en mycket lång livslängd. Dock är LED-ljus som regel integrerade i en större komponent, varför det ofta kan bli dyrt att byta om en eller ett par lampor gått sönder.

Och i sammanhanget ska vi inte räkna ut de konventionella halogenlamporna. Med en bra reflektor går det att skapa en både snygg och stark ljusbild till ett förhållandevis lågt pris.

Lys upp vintermörkret – välj rätt strålkastare och glödlampor
Både BMW och Audi använder sig av laserteknik för att få riktigt lång räckvidd i sina mest påkostade strålkastare. Men vårt testlag var inte så imponerade av laserljuset.

I vårt senaste testSå bra är bilarnas strålkastare – LED mot halogen” testar vi nio olika bilar som valt olika tekniska lösningar för sina strålkastare. Bilarna i testet är följande:

• Volvo XC60 (full-LED)

• DS 7 Crossback (full-LED)

• Citroën C3 (halogen)

• Dacia Duster (halogen)

• Volkswagen Polo (enkel-LED)

• Mazda CX-3 (enkel-LED)

• BMW 7-serie (adaptiva strålkastare)

• Mercedes-Maybach S-klass (adaptiva strålkastare)

• Audi A8 (adaptiva strålkastare)

De tre sista bilmodellerna i listan använder sin respektive spjutspetsteknik för att skapa en bra och intelligent ljusbild som varierar beroende på förhållande och mötande trafik.

Men även om ljusbilden är smart är den ingalunda utan invändningar, tvärtom kan den invagga föraren i tron att mötande aldrig blir bländade – vilket de ibland blir.

Samtidigt kan vi inte undvika att bli imponerade över funktionerna i Mercedes ”Digital Light”. En högupplöst projektor kan skapa olika ljusbilder och även visa information eller guida föraren med hjälp av bilder som projiceras i vägbanan.

Vårt test ”Så bra är bilarnas strålkastare – LED mot halogen” visar också att halogenljus inte ska räknas ut, ännu. Med halogenstrålkastare finns det också möjlighet att välja en högpresterande glödlampa, något som vi testat i artikeln ”Test av 21 H4 och H7 glödlampor: Köp mer ljus till bättre pris.

I testet av glödlampor var det några av de högpresterande H4-lamporna som utmärkte sig med mycket bra ljus. Och precis som vi misstänkte är det många ”no-name” glödlampor som lockar med lågt pris men ger riktigt usla ljusvärden.

 

Lys upp vintermörkret – välj rätt strålkastare och glödlampor
Det här ser kanske ut som photoshop, men Mercedes kan faktiskt projicera ljusbilder ner i vägbanan, som meddelande eller guide till föraren. Eller bara på skoj, som vi gjorde.
Lys upp vintermörkret – välj rätt strålkastare och glödlampor
Vårt test av halogenglödlampor, H4 och H7, visar på stora skillnader. Grundtipset är att välja glödlampa från någon av de stora, kända tillverkarna.
Annons
Annons
Rulla till toppen