Audi drar i handbromsen – rensar bland modellerna

Och ännu fler versioner kommer försvinna framöver, lovar Audichefen.

Audi drar i handbromsen – rensar bland modellerna

Den nya och hårdare WLTP-körcykeln som används för att mäta utsläppen och förbrukningen i nya bilar blev en riktig kalldusch för många i bilbranschen.

Det gäller inte minst hos Audi, som tidigare haft ett enormt invecklat system av olika modeller, motorer, versioner, växellådor och tillvalspaket. Komplexiteten kostar pengar och tid.

Därför ska Audi nu förenkla modellprogrammet ordentligt. Över en fjärdedel av de olika versionerna försvinner för att spara pengar. Och enligt Audichefen Bram Schot ska ännu fler varianter försvinna – han vill minska komplexiteten med hela 47 procent jämfört med 2018.

"Vi tror det är det nya 'premium'. Det är 'förenklad premium'", säger han till Autocar.

Se listan: Här är Audimodellerna som säljer bäst och sämst

Hård press

De tyska biltillverkarna har tidigare varit mästare på att erbjuda olika komplicerade kombinationer av modellversioner av tillval för att varje kund ska kunna skräddarsy exakt rätt bil. Inte minst Porsche kan ta skrattretande bra betalt för tillval.

Men nu är bilbranschen under hård press, både från uppstickare som Tesla med betydligt enklare beställningsprocess och från WLTP-certifieringen som ska göras för varje version med olika utrustning.

Att minska ned antalet kombinationer är dock inte så enkelt. I bilbranschen pratas det om "take rate", som helt enkelt beskriver hur många kunder som väljer en viss version eller ett visst tillval. Globalt sett kan en version ha en "take rate" på en eller två procent, men i ett visst land kan den siffran vara 70 procent.

"Det är väldigt svåra beslut. Men vi har gjort det, och vi har minskat med 27 procent, så det är enormt", säger Bram Schot.

Bara i år har Audi meddelat att både A3 Cabriolet och ikoniska TT ska läggas ned.

Jag tycker Audi gör rätt – färre versioner och tillval, tack!
331
84