Vi kör Expertimental Polestar 2 på Gotland Ring

"Det vore ett ganska enkelt steg för Polestar att sätta bilen i produktion", säger testredaktör John Eriksson.
Annons

Hej John, var är du och vad gör du?

Jag befinner mig på racerbanan Gotland Rings nybyggda sydslinga och provar Polestars konceptbil som man kallar för ”Experimental Polestar 2”, den som man lanserade tidigare i sommar på Goodwood. Bilen är en uppgraderad och omkalibrerad version av vanliga Polestar 2 Performance, som jag också har fått köra på banan för jämförelsens skull.

Fränt! Hur skiljer sig konceptbilen från den vanliga versionen?

Man har skruvat upp effekten och gett chassit en ordentlig översyn med bland annat styvare fjädrar och mer avancerade dämpare. Man har också monterat förstyvningsstag fram och bak, samt tagit större fälgar och kraftigare bromsar från Polestar 1. Även kosmetiskt har man tuffat till utsidan en del.

Hur är upplevelsen jämfört med en vanlig Polestar 2 Performance?

Konceptbilen känns tajtare med mer distinkta och exakta reaktioner. Den är helt enkelt mer anpassad för bankörning, om man vill göra sånt med sin Polestar. Effekthöjningen (+68 hästar) finns i bakgrunden men den gör inte störst väsen av sig. Grejen är snarare styrningen som är mer direkt med vassare vägkänsla. Experimental Polestar 2 är kanske svaret på Tesla Model 3 Performance.

Vi kör Expertimental Polestar 2 på Gotland Ring
Experimental Polestar 2 som den såg ut på årets Goodwood Festival of Speed.

Är det bara en konceptbil eller kommer den att gå i produktion i framtiden?

Polestarfolket på plats är förtegna och varken kan eller vill säga något om den saken. Däremot erkänner man att konceptbilar bland annat är till för att testa marknaden och för att se hur den reagerar på produkten.

Dessutom, om man kollar på de specifika uppgraderingar man har gjort på bilen, har man använt väldigt mycket sådant som redan finns på lagerhyllorna, det handlar inte om massor med nya, unika komponenter. Jag tror därför att det skulle vara ett ganska enkelt steg för Polestar att sätta experimentbilen i produktion – om man vill och om marknaden verkar sugen på en sådan version.

John Erikssons provkörning av Experimental Polestar 2 läser du i ett kommande tidningsnummer av auto motor & sport och även här på sajten inom kort.

Annons
Annons
Rulla till toppen