Klart: Preem ska installera snabbladdare på mackarna – med kortbetalning

Ännu ett drivmedelbolag ger sig nu in i laddnätverksbranschen. Tillsammans med det Fortum-ägda Recharge (inte oss) ska nu Preem installera snabbladdare på "ett stort antal" av sina mackar. Vissa av dessa får en effekt på uppåt 300 kW.
Annons

I december kom nyheten att drivmedelbolaget OKQ8 och kraftbolaget Skellefteå Kraft ska bygga vad de kallar för Sveriges största nätverk med supersnabbladdare tillsammans och nyligen meddelade man även att dessa ska få kortläsare på sig.

Nu ger sig även konkurrenten Preem in i laddbranschen. Tillsammans med laddoperatören Recharge Sweden AB (inte oss), tidigare Fortum Charge & Drive, satsar man nu på att installera snabbladdare på sina mackar i landet.

– Preem har länge varit en strategisk partner och vi är väldigt glada över att vi nu tar vårt samarbete till en ny nivå. Recharges målsättning är att laddning ska vara enkelt och lättillgängligt och som en av få aktörer erbjuder vi drop–in-betalning med kreditkort. Med en ledande laddlösning på attraktiva platser med bra service förbättrar vi vardagen för elbilister, säger Maria Brant, chef för Recharge Sverige, i ett uttalande.

Arbetet med att installera de nya laddpunkterna på Preems stationer ska ”påbörjas snarast”, lyder pressmeddelandet. Först ut blir bolagets bemannade stationer som finns på platser där ”behovet för elfordonsladdning är som störst”. Även en del av Preems Såifa-anläggningar för tyngre fordon ska utrustas med snabbladdare.

Till en början kommer Preem och Recharge installera åtta laddpunkter per station. Det ska sedan utökas ”efter behov” på sikt. Laddeffekten ska ligga på mellan 150 kW och 300 kW per laddpunkt.

Utrullningstakten som planeras av Preem och Recharge (återigen, inte oss) verkar dock inte vara jättehög. ”Målsättningen är att upp till 25 stationer årligen kommer att utrustas med supersnabbladdare de närmaste åren”, skriver man i ett pressmeddelande.

Från branschhåll har man tidigare uttryck frustration över att tröga tillståndsprocesser sinkar byggandet av nya snabbladdare i Sverige, särskilt i glesbygd.

Annons
Annons
Rulla till toppen