Officiell: V8:an i Ford Mustang Shelby GT500 ger 770 hk och 847 Nm – starkare än Corvette ZR1

Dodge Hellcat och Corvette ZR1 får se sig slagna. Fords kompressorladdade 5,2-liters V8:a har ännu högre toppeffekt: 770,5 hk och vridmomentet toppar på 847 Nm..

Officiell: V8:an i Ford Mustang Shelby GT500 ger 770 hk och 847 Nm – starkare än Corvette ZR1

Vilken muskelbil har flest hästkrafter? Frågan kan tyckas vara av akademisk natur då bakhjulsdrivna bilar mest skapar däckrök, oavsett om de har 600 eller 700 hästar. Men någon måste trots allt vara värst …

Idag går Ford ut med de officiella siffrorna för deras muskelbilsmodell Mustang Shelby GT500: 760 hp och 625 poundfeet i vridmoment. Räknar vi om amerikanska horsepower till metriska hästkrafter så blir toppeffekten 770,5 hk och vridmomentet (som är förvånansvärt lågt, ZR1 har nästan 1.000 Nm) hamnar på 847 Nm.

Om vi håller oss till amerikanska hp så innebär det att Ford Mustang Shelby GT500 har 110 hästar mer än Chevrolet Camaro ZL1, 53 hästar mer än de olika varianterna av Dodge Hellcat (och även Jeep Trackhawk) samt fem hästar över Corvette ZR1.

Ford skriver i sin pressrelease att Mustang Shelby GT500 är Fords kraftfullaste, gatlegala modell någonsin. Vilket är sant.

Men sedan skriver Ford att detta även är världens kraftfullaste, överladdade V8-motor. Och där börjar marknadsavdelningen att tumma en hel del på sanningen. Tittar vi på amerikanska modeller ger Dodge Challenger Hellcat Redeys 797 hp och Dodge Challenger Demon utvecklar 840 hp. Och frågar vi en liten biltillverkare i Ängelholm har de flera exempel på överladdade V8:or som ger betydligt fler hästar än så.

V8-motorn i Ford Mustang Shelby GT500 är på 5,2 liter och har – till skillnad från GT350 – en konventionell vevaxel, inte en "flat", eller platt vevaxel. Därmed bör Mustang Shelby GT500 ha ett traditionellt V8-ljud. Kompressorn komprimerar luft som trycks in i de åtta cylindrarna genom en vätskekyld laddluftkylare. Rödmarkeringen ska börja vid 7.500 rpm men Shelby-motorn lär leverera tillräckligt med kraft långt tidigare.

Transmissionen har Ford beställt från Tremec, en sjustegad dubbelkopplingslåda som ska ha extremt snabba växlingar. Ford portionerar ut informationen runt Mustang Shelby GT500. Vi har inte fått några prestandauppgifter och framför allt inte något pris, ännu. Men de lär komma, snart.

 

Enligt Ford är GT500-motorn baserad på V8:an i GT350. Men det är ingen "flat" vevaxel i GT500, utan en konventionell med separata vevtappar – som brukligt på V8:or.

Kompressorn trycker in luft i en vätskekyld laddluftkylare.

Som vi kan se på den här bilden verkar Ford förberett för att varje motor "signeras" av en montör, som sätter samman motorn från början till slut.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Min nya favorit är Ford Mustang Shelby GT500!
147
37