Premiär: McLarens superladdhybrid Artura saknar backväxel

McLarens andra superladdhybrid levererar 680 hk och en toppfart på 330 km/h. Drivlinan är udda och inkluderar ingen V8 denna gång.

Premiär: McLarens superladdhybrid Artura saknar backväxel

Formspråket är bekant men under skalet är McLarens nya hybridsportbil Artura helt ny. Den brittiska superbilstillverkaren har verkligen fyllt sin senaste skapelse, som vi väntat på ett tag nu, med teknik.

– Varje droppe av McLarens erfarenhet och expertis har hällts i Artura. Vår helt nya, högpresterande hybrid levererar all prestanda, förarengagemang och dynamisk excellens som McLaren är känd för, med den ytterligare fördelen av elektrisk drift. Introduktionen av Artura är ett milstolpe - för McLaren, för våra kunder som kommer att uppskatta och njuta av den här bilen på alla känslomässiga och rationella nivåer och för superbilvärlden, säger vd Mike Flewitt i ett uttalande.

Artura är först ut i McLarens nya "High-Performance Hybrid" (HPH) serie som placerar sig över instegsmodellen GT. Systemeffekten ligger på 680 hästkrafter och 720 Newtonmeter. 0–100 km/h avklaras på drygt tre sekunder och 0–200 ska ta 8,3 sekunder. 0–300 km/h tar i sin tur 21,5 sekunder men vid 330 km/h slår bilens elektroniska fartspärr till.

Den helt nya plattformen McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) som Artura är först ut att använda.

Laddhybrider brukar bli tunga, något som inte är önskvärt för en sportbil. McLaren Artura har därför genomgått ett krävande bantningsprogram. Grundpelaren är den nya lätta MCLA-plattformen som består av en kolfibermonocoque med aluminium-hjälpramar i fram och bak.

Resultatet är en tjänstevikt som ska ligga på under 1.500 kg (preliminärt 1.498 kg) enligt McLaren. Man anger också en torrvikt på 1.395 kg, utifrån vilken tillverkaren räknat fram ett "klassledande" effekt/viktförhållande på 488 hästar per ton.

Bensinmotorn M630 är en 120-graders V6 med dubbla turboaggregat monterade mellan cylinderbankarna i en "hett V"-konfiguration.

Drivlinan består av en bensindriven dubbelturbo-V6:a på 3,0 liter, 585 hästkrafter och 585 Newtonmeter som kan varva till 8,500 r/min. Den är gift med en mycket kompakt, platt synkronmotor med permanentmagneter som sitter mellan den och växellådan – inte helt olikt Ferrari SF90.

"E-motorn" levererar 95 hästkrafter och 225 Newtonmeter och väger endast 15,4 kg. Eftersom denna kan snurra åt båda hållen har McLaren skippat att stoppa i någon backväxel i bilens 8-stegade dubbelkopplingslåda – något som låtit dem korta den något för att spara ännu mer vikt.

Batteripaketet i mitten och elmotorn i den bakmonterade växellådan väger tillsammans endast 130 kg enligt McLaren. Värmepaketet är också elektriskt för att spara vikt.

Batteripaketet är litet men lätt – 88 kg – och är monterat i mitten på kolfibermonocoquens baksida. Nettokapaciteten ligger på endast 7,4 kWh och McLaren siktar på en "praktisk" elräckvidd på 30 km. Klart begränsat jämfört med andra laddhybrider på marknaden idag.

Artura har inte heller någon bromsåtervinning för att ladda batteripaketet under färd, något de flesta hybrider och elbilar annars har idag. Anledningen ska vara att McLaren velat bevara känslan i bromspedalen, och att motorn redan bidrar med "tillräckligt" med laddning.

Vad förbrukningen ligger på har inte McLaren gått ut med, men koldioxidutsläppen ska ligga på 129 g/km enligt WLTP-körcykeln. Det skulle innebära en årsskatt på 7.321 kronor de första tre åren om bilen registreras i Sverige efter 1 april då malusen höjs.

Laddar man batteripaketet med sladd ska det för övrigt ta två och en halv timma att ladda till 80 procent. McLaren har inte gått ut med någon kW-siffra för laddningen. Bilen har endast en typ 2-kontakt vilket betyder att det rör sig om växelströmsladdning.

Många funktioner styrs med en central touchskärm. Infotainmentsystemet är Android-baserat.

Byter affärsmodell

Varför inte en elbil? Enligt McLarens inköpschef Ruth Nic Aoidh skulle tillverkaren troligtvis kunna bygga en sådan imorgon om de hade velat. Vikten från det större antalet batterier skulle dock "döda alla attribut som gör en McLaren till en McLaren", säger han i en intervju med Automotive News.

Istället ska McLaren ändrat hur de bygger sina bilar från grunden. Man vill även ändra sin affärsmodell och börja arbeta som tekniklevernatör till andra bilmärken. Exempelvis har man nu ansökt om flera patent som rör Arturas teknik, inkluderande lösningen med att ersätta backväxeln med elmotorn.

De första färdiga exemplaren av Artura väntas till årets andra halva. Prislappen ska i Tyskland ligga på 226.000 euro. McLaren har positionerat bilen mellan instegsmodellen GT och den hetare 720S både prestanda- och prismässigt. I Sverige börjar den sistnämnda på runt 2,7 miljoner kronor.

En riktig drömbil!
38
18
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.