Restomoddad Ferrari Testarossa på gång från Schweiz – med svenska delar

Officine Fioravanti i Schweiz säger sig snart vara redo att dra av täcket på sitt förädlingspaket till Ferraris gamla 80-talsfavorit som nog prytt många pojkrumsväggar: Testarossa.

Restomoddad Ferrari Testarossa på gång från Schweiz – med svenska delar

Det här med att låta renovera och trimma upp gamla bilar på organiserat vis ligger helt klart i tiden. Amerikanska Singer och deras restomoddade Porsche 911:or brukar nämnas först bland pionjärerna i branschen. Här i Sverige har vi exempelvis Cyan Racing och Caresto.

Nu har ännu en restomodfirma dykt upp på redaktionsradarn: Officine Fioravanti i Schweiz som just nu håller på att testa något så speciellt som en förädlad Ferrari Testarossa.

Demobilen är en tidig Testarossa med en enstaka ytterbackspegel, ett designval som Ferrari och Pininfarina lär ha tvingats till på grund av att de rejäla bakskärmarna annars skymmer sikten.

En del purister lär direkt rygga tillbaka åt blotta tanken att ändra något på en Ferrari, särskilt en som utvecklades under Enzo Ferraris vaksamma öga. Så tyckte ju dessutom den ökänt hetleverade mannen själv, som på 80-talet förmådde den turboglade tyske trimmaren Willy König och hans firma Koenig-Specials att ta bort alla stegrande hingstar från sina 'förstörda' Maranellobilar.

Men, oroa er inte: Officine Fioravanti har behållit originalbilens platta 4,9-liters Tipo F113 sug-tolva. Däremot har man masserat den avsevärt; Den ska nu leverera 500 hästkrafter och 600 Newtonmeter, jämfört med fabriksuppgiften 390 hästkrafter och 490 Newtonmeter. Det är mer än till och med den senare ansiktslyfta F512 M:s uppgraderade F113 G-motor från 1994–1996 som levererade 441 hk/500 Nm.

Effektökningen ska låta den nu även drygt 120 kg lättare Testarossan nå en toppfart på 322 km/h (200 mph), rapporterar brittiska Autocar. Det borde innebära en tjänstevikt på omkring 1.590 kg.

– Vi lyssnade noggrant på bilens behov och önskningar, skriver Officine Fioravanti, som menar att man designmässigt endast ändrat några mindre detaljer för att inte "äventyra en tidlös design utan berika dess renhet".

Övriga uppgraderingarna som skymtar förbi i företagets foton inkluderar faktiskt något svenskt, nämligen Öhlins guldgula stötdämpare och fjädrar.

OF:s Testarossa är utrustad med coiloverdämpare från Öhlins och Brembobromsar.

 LÄS MER: Vad är grejen med Öhlins?

Förutom de svenska dämparna har Officine Fioravanti även monterat större Brembobromsar och nya lättmetallfälgar skodda i Michelin GT3-klassade däck.

OF håller på interiörbilderna tills den officiella premiären, då vi antagligen även får veta vad deras arbete tingar, men klart är i alla fall att det är italienskt läder som gäller. Man ska även ha bytt ut flera plastdelar i Testarossans interiör mot nya i aluminium. Firman ska också ha installerat ett nytt, modernt ljudsystem.

När ska täcket dras av då? "Inom sinom tid", meddelar Officine Fioravanti.

Snälla tomten...
36
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.