Stellantis säger upp alla handlare i Europa – ska sälja på nätet istället

Stellantis följer trenden – ger alla återförsäljarna två års varsel.

Stellantis säger upp alla handlare i Europa – ska sälja på nätet istället

Jättekoncernen Stellantis, som bildades när franska PSA-gruppen och italiensk-amerikanska Fiat Chrysler Automobiles gick samma i början av året, har nu varslat samtliga av sina bilhandlare i Europa. Över hela regionen meddelades dessa att deras återförsäljaravtal sägs upp. Uppsägningstiden för avtalen är två år.

Det ska inte enbart röra sig om en besparingsåtgärd, Stellantis menar att man vill fokusera på att sälja sina 14 bilmärken på nätet istället. Det gäller alltså Peugeot, Citroën, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Opel, Vauxhall och DS Automobiles.

Även de svenska handlarna fick samma besked, om än utan något exakt uppsägningsdatum, något som tidningen Motorbranschen var först med att rapportera. På stora marknader gäller 31 maj, men Sverige räknas likt Norge och Danmark som en mindre marknad, skriver tidningen.

– Branschen genomgår stora förändringar med miljökrav och elektrifiering som kräver stora investeringar och vi behöver stå redo för de förändringar som förväntas ske när gruppundantaget uppdateras 2023. Samtidigt har konsumenternas köpbeteende förändras och vi behöver anpassa oss till att kunna erbjuda den bästa servicen för våra kunder, säger Stellantis svenska pr-chef Maria Johansson till Motorbranschen.

Beslutet kommer inte långt efter att Volvo ifjol köpte upp Upplands Motor och sade upp återförsäljaravtalet med Bilia i Sverige (som nu istället ska sälja Mercedes). Likt Stellantis vill Volvo fokusera på att sälja bilar över nätet framöver, en trend som mångt och mycket startades av Tesla som har det som sin enda försäljningskanal. Hittills verkar Volvos övergång till nätet gå bra.

Jag tycker att Stellantis gör rätt: Bilhandlare är passé.
110
448
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.