Förhandstitt: Här är interiören på nya Mercedes-AMG SL

AMG GT-syskonet får lyxig interiör. Baksätet gör comeback efter 32 års frånvaro.

Förhandstitt: Här är interiören på nya Mercedes-AMG SL

Lanseringen av den nya sjunde generationen av Mercedes anrika GT-modell SL stundar och denna gång blir det en renodlad roadster med tygtak. Nu har tillverkaren delat interiörbilder på modellen som enligt Mercedes både ska bjuda på en sportighet värdig AMG-namnet och en komfortabel lyx värdig stjärnan i fronten.

Det första vi kan notera på bilderna är att baksätet gör en comeback. Nya SL får återigen en så kallad 2+2, det vill säga att den har två dörrar och fyra säten – något den saknat sedan R129-generationen lanserades 1989 som 2-sitsare.

Baksätena blir dock inte särskilt rymliga utan är avsedda för barn eller förslagsvis en golfbag, enligt Mercedes. När de inte används kan en vindavvisare istället monteras och skydda framsätespassagerare från vinddrag i nacken.

Interiören blir snarlik AMG GT (vars kommande generation ryktas bygga på samma MSA-plattform) och GT 4-dörrars Coupé, med ett nytt inslag som vi känner igen bland annat från nya S-Klass: den vertikalt orienterade, 11,9 tum stora MBUX-pekskärmen som dominerar bilens mittkonsol.

MBUX infotainmentsystemets skärm kan likt framstolarna justeras elektriskt för att passa olika förare.

– Interiören i den nya Mercedes-AMG SL skämmer bort förare och passagerare med sofistikerad lyx, säger Phillipp Schiemer, styrelseordförande för Mercedes-AMG, i ett uttalande.
– Nya SL kombinerar de högsta nivåerna av komfort och kvalitet i sin interiör, i kombination med precis rätt mängd sportighet. Den högkvalitativa kombinationen av en analog värld och toppmodern digital utrustning gör en sak tydlig: den nya SL är en återfödd ikon för den moderna eran, fortsätter uttalandet.

Den kommande SL ska byggas på Mercedes fabrik i Sindelfingen i Tyskland och väntas erbjudas med en rad olika drivlinealternativ med olika grader av elhybriddrift – likt resten av modellprogrammet. 4matic+ fyrhjulsdrift väntas också för första gången i modellens historia bli tillgängligt som tillval.

Om namnet SL ursprungligen stod för "Sport Leicht" eller "Super Leicht" när modellen först togs fram som tävlingsbil 1952 råder det idag delade meningar om. Oavsett ska den nya SL återigen ge skäl för namnet. Dess chassi byggs i en blandning av aluminium, stål, magnesium och kompositmaterial för att hålla vikten och tyngdpunkten nere så mycket som möjligt.

Sport eller kanske Super Leicht – 270 kg ska allt på bilden väga. Den nya konstruktionen är också 50 procent styvare än dagens AMG GT Roadster.

När modellen ska lanseras vet vi ännu inte men protoyper sågs vägtestas redan i augusti ifjol då vi kunde dela spionbilder. Sedan dess har fler spionfoton cirkulerat i andra medier och det verkar som att Mercedes snart kan vara redo att formellt dra av täcket på modellen – troligtvis någon gång senare i år.

Snygg interiör!
114
18
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.