Teknik

Hyundai lanserar stark turbomotor

Många av Hyundais modeller skulle behöva en modern bensinmotor. Nu förses märkets 1,6-litersmotor med turbo, och effekten stiger till 204 hästar. Motorn hamnar bland annat i Veloster – Volkswagen Scirocco får se upp!

Nissans hybridmotor med kompressor

Hybridkungen Toyota får se upp – nu lanserar Nissan en ny 2,5-litersmotor med kompressor för framtidens hybridbilar. Samtidigt kommer en ny CVT-låda och och ett trådlöst laddningssystem för Leaf.

Cadillacs snygga infotainmentsystem

Som en iPad i bilen. Så vill Cadillac att det nya CUE-systemet ska fungera. Systemet är fyra gånger snabbare än konkurrenternas och ser riktigt läckert ut. Se bilder och film här.

Alfa Romeo utvecklar ny motor med 300 hästar

Alfas ambitiösa framtidsplaner avslöjades för några veckor sedan. Nu vet vi att märket jobbar på en helt nyutvecklad och toppmodern 1,8-litersmotor, som kan få 300 hästar! Först hamnar den i sportiga 4C.

Hyundai utvecklar 10-stegad automatlåda

Porsche har redan en 7-växlad manuell låda, och enligt en rapport jobbar Hyundai på en 10-stegad automatlåda. Den ska sänka förbrukningen i märkets framtida lyxmodeller.

Ny Subarumodell och steglös automatlåda

Nyligen lanserades uppdaterade Subaru Forester med nya generationen boxermotorer. Nils Svärd träffade Subarus informationschef, Thomas Possling, och pratade om de japanska naturkatastroferna, den nya sportbilen BRZ och en steglös automatlåda även till dieselmotorn.

Spotify kommer till Ford Sync

Att lyssna på strömmande musik i bilen blir snart betydligt enklare. Ford Sync kommer till Europa och får stöd för Spotify-appen i din smartphone.

Ford MyKey lugnar oroliga föräldrar

Ford visar upp ett smart system för att få ungdomar att köra säkrare och snålare. MyKey kan sänka ljudvolymen och tvinga föraren att sätta på bilbältet. Snart kommer även Ford Sync till Europa – den fungerar som BMW:s iDrive och utvecklas tillsammans med Microsoft.

Volkswagen får cylinderavstängning

Ett smart sätt att sänka förbrukningen är att helt enkelt stänga av hälften av motorn när den inte behövs. Nu lanseras funktionen i Volkswagens TSI-motor.

Volvos nya snåla – och starka – motorer

”Vi måste sluta räkna cylindrar” skanderar Volvo och visar på Frankfurtsalongen upp sitt kommande utbud av fyrcylindriga motor. Moduluppbyggnad sänker vikt och kostnader, senare kommer också hybridteknik och ”KERS” – ett svänghjul som lagrar energi. Dessutom bjuder man på en ny konceptbil i Frankfurt.
Rulla till toppen