Volkswagen accelererar sin elbilssatsning – "Vi har bästa chansen att vinna"

Bilmärket Volkswagen dubblar nu sitt elbilsförsäljningsmål för 2030 och lovar att lansera minst en elbil om året. "Utav alla de stora tillverkarna har vi bästa chansen att vinna racet", säger märkeschefen Ralf Brandstätter. Samtidigt vill märket inte sluta med förbränningsmotorer helt ännu.

Volkswagen accelererar sin elbilssatsning – "Vi har bästa chansen att vinna"

Bilmärket Volkswagen ska höja takten på sin omställning till eldrift och höjer nu sitt mål. 2030 ska nu elbilar stå för 70 procent av märkets europeiska försäljning, en dubblering av det tidigare målet på 35 procent.

Det var huvudnumret i Volkswagens nya märkesstrategi "Accelerate" som presenterades på ett digitalt event under fredagen.

Även i USA och Kina siktar nu Volkswagen på att höja sin elbilsförsäljning. 2030 ska nu elbilar stå för hälften av märkets försäljning där. I den nya strategin ingår även likt tidigare en stor satsning på digital teknik, inte minst för självkörande bilar.

– Om ni tror att vi anlänt i framtiden redan med bara elbilar har ni fel. Nyckeln är digitalisering. Bilen är en mjukvarudriven produkt, likt en internetenhet. Bilar kommer bli mer intelligenta och säkrare. Elektrifiering är bara början, den verkliga störningen (eng. disruption) är annalkande, sa märkes-vd:n Ralf Brandstätter som även sitter i Volkswagenkoncernens styrelse.

Han uttryckte samtidigt ett stort förtoende för märkets utsikter i "elbilsracet" som pågår mellan världens biltillverkare nu.

– Utav alla de stora tillverkarna har vi bästa chansen att vinna racet. Medan våra konkurrenter är mitt uppe i den elektriska omställningen tar vi stora steg mot en digital omställning, sa Ralf Brandstätter.

Minst en ny elbil om året

För att nå i mål ska Volkswagen nu öka lanseringstakten för sina kommande elbilar till minst en om året. Märket ska lansera tre nya elbilar i år, varav två kommer till oss i Sverige: den sportigare fyrhjulsdrivna "GTX"-modellen av suven ID.4 följt av coupésuven ID.5. I Kina ska man även exklusivt släppa den större suvmodellen ID.6 som det nyligen läckte ut bilder på.

Produktionsversionen av konceptbilen ID Buzz släpps nästa år.

2022 släpps sedan en produktionsversion av de elektriska "folkabuss"-konceptet ID Buzz, följt av kombimodellen "Aero B" som tidigare visats som konceptbil under namnet ID Vizzion.

En kompakt modell kommer släppas 2025 och misstänks sedan tidigare få namnet ID.1. 2026 kan vi vänta oss att få se det färdiga Volkswagen-flaggskeppet "Trinity", som tidigare även gått under kodnamnen "Landjet" och "Artemis". I tysk press har den kallats "Tesladräpare" men det återstår förstås att se om så bli fallet. Plattformen den bygger på är helt ny och tidigare har det varit tal om en lansering  redan 2024, fast då med Audi-ringar i nosen.

Med Project Trinity vill Volkswagen utmana Tesla direkt.

Utvecklar självlärande "Autopilot"-system

Volkswagen ämnar att se till att självkörande teknik blir tillgängligt för många till 2030, enligt Ralf Brandstätter.

– Denna teknik får inte bli ett fåtalets privilegium. Med sex miljoner enheter per år har vårt varumärke volymen för att skala upp denna svårutvecklade teknik och rulla ut den över hela världen, sa han.

För att möjliggöra det håller man på att utveckla ett självärande system som på beskrivningen verkar snarlikt Teslas Autopilot. Framtida Volkswagenbilar kommer nämligen likt dagens Teslor kunna kommunicera med varandra för att dela information om saker som hastighetsbegränsningar, trafik och rådade vägförhållanden.

När systemet rullas ut ska det uppnå något som Brandstätter kallar för "Nivå 2+" enligt amerikanska SAE:s fem nivåer för självkörning. Det innebär i princip att det kommer röra sig om en adaptiv farthållare som under vissa förhållanden kommer kunna ta över fler moment av körningen – förutsatt att föraren hela tiden är redo att ögonblickligen återta kontrollen igen.

På sikt ska självlärningen från alla miljontals uppkopplade bilar i Volkswagen och Microsofts "neuronnätverk" låta systemet bli så bra att det uppnår den fjärde, näst högsta nivån som inte kräver förarens konstanta beredskap.

Nya förbränningsmodeller fortfarande på gång

Trots elbilssatsningen vill inte Volkswagen skrota förbränningsmotorerna helt och fossilbilar ska fortsätta att ha en viktig roll för företaget. Man kommer därmed släppa fler generationer av viktiga modeller som Golf och Tiguan, lovade Ralf Brandstätter under presentationen. Dessa lär dock huvudsakligen erbjudas erbjudas som hybrider.

Jag tror att Volkswagen kommer ta ledningen i elbilsracet.
74
46
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.