Premiär: Chevrolet Corvette Z06 med världens kraftfullaste sug-V8

Nya modellen lånar tävlingsbilen Corvette C8.R:s motor med 680 hästkrafter – mer än någon annan V8 utan överladdning på marknaden.

Premiär: Chevrolet Corvette Z06 med världens kraftfullaste sug-V8
Chevrolet Corvette Z06 erbjuds både som coupé med avtagbart targatak och som cabriolet. Coupén på bilden är utrustad med tillvalspaketet Z07 och kolfiberfälgar.

Få bilintresserade lär ha missat att amerikanska General Motors ikoniska och annars så traditionstyngda sportbil Chevrolet Corvette numera har motorn i mitten istället för i fram. Ett tydligt brott mot traditionen, även om GM visade det första mittmotor-konceptet redan 1968.

Med nya Corvette Z06 tar modellen nästa steg i en mer "europeisk" riktning. Den nya värstingversionen har nämligen en "LT6" V8 med överliggande kamaxlar istället för de sedvanliga stötstängerna. Dessutom har den en "platt" vevaxel och jämn tändföljd vilket ger en vass ljudbild som påminner mer om Ferrari än någon "Chevy".

LT6-motorn har använts i tävlingsbilen Corvette C8.R sedan 2019.

Som världens mest kraftfulla sugåtta i en produktionsbil levererar den 5,5 liter stora LT6 680 hästkrafter vid 8.400 r/min (betydligt mer än tidigare väntat) och 623 Nm vid 6.300 r/min. Varvstoppet på den slår till vid 8.600 r/min, rekordhögt för en amerikansk produktionsbil.

Det låter Corvette Z06 accelerera 0–97 km/h (60 mph) på elektriskt kvicka 2,6 sekunder. Det uppnås delvis tack vare att den 8-stegade dubbelkopplingslådan har en "kortare" slutväxel, 5,56:1, jämfört med grundmodellen.

Tävlingsbil för gatan

Nya LT6 är inte den första Chevrolet small-block-motorn med fyra överliggande kammar, men däremot den första som också har torrsumpssmörjning.

GM kallar självklart den nya Corvette Z06 för "en racerbil du kan köra på gatan" och förutom motorn har den även större bromsar med sexkolvsok i fram. Som tillval finns också kolfiberfälgar som sparar in 18,6 kg ofjädrad vikt.

Z07, som av först såg ut att bli en separat modell, har nu visat sig istället vara ett tillvalspaket. I det ingår ett rejält aerodynamikpaket i kolfiber som ska generera totalt 333 kg med downforce i 300 km/h. Bilens aktiva fjädringssystem Magnetic Ride Control kalibreras också för bankörning och däcken ersätts med de unika Michelin Cup 2 R ZP.

Sammantaget ska det göra Chevrolet Corvette Z06 Z07 (?) kapabel till sidkrafter på upp till 1,22 g i kurvorna.

Svart läderinredning är standard...

... men för den som saknar 80-talet finns även "Adrenaline Red" som tillval för att ge de nya kolfiberpanelerna lite kontrast.

Kommer den till Europa?

De första leveranserna av nya Chevrolet Corvette Z06 ska ske under sommaren 2022 i USA. Det sägs ännu inget om modellen är aktuell för Europa, men nyligen började EU-anpassade Corvetter med partikelfilter tas in hit så möjligheten finns.

LÄS: Vi kör Chevrolet Corvette C8 – "jag hoppade till i förarstolen"

Utan tvekan kommer i så fall även Z06 att behöva ett par partikelfilter för att möta kraven i den rådande avgasnormen Euro 6d-TEMP, något som kostar på effektkontot. För den vanliga modellens stötstångs-V8 LT2 minskas effekten från 502 till 482 hästkrafter med den bättre avgasreningen.

Den här måste tas in i Sverige!
276
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.