Volkswagen och Jaguar Land Rover fast i rävsaxen – räknar med EU-böter

Problemen med lanseringen av "folkelbilen" ID 3 kan innebära att Volkswagen missar EU:s utsläppsmål i år. Samtidigt har Jaguar Land Rover haft strul med sina laddhybrider. Båda säger sig nu ha lagt undan pengar för att betala böterna från EU.

Volkswagen och Jaguar Land Rover fast i rävsaxen – räknar med EU-böter

Volkswagen räknar nu med böter från EU nästa år för att ha misslyckats med att nå sitt CO2-snittmål för nyförsäljningen 2020 – trots att de ingår i en utsläppspool med den kinesiska elbilstillverkaren SAIC.

– Vi kan inte ge ett tydligt besked att vi kommer uppnå efterlevnad. Det kommer bli ett svårt race, sa Volkswagengruppens försäljningschef Christian Dahlheim under ett konferenssamtal som hölls i förra veckan enligt Automotive News Europe.

VW hade hoppats att lanseringen av deras nya folkelbil ID 3 i september skulle bidra till att de nådde målet i år. Men problem med bilens mjukvara har ställt till det. Enligt Dahlheim har man nu totalt knappt 40.000 kundordar på ID 3.

Volkswagengruppens ekonomichef Frank Witter ska ha uppgett till finansanalytiker att tillverkaren lagt undan pengar för att täcka det väntade bötesbeloppet.

– Vi har bokat ett par hundra miljoner i avsättningar för att vara på den säkra sidan, sa han. Det framgår inte om det beloppet var i dollar eller euro.

Witter sa samtidigt att VW däremot är "ganska bekväma" med att man kommer klara EU:s utsläppsmål både nästa år och på längre sikt.

Fram tills 2029 ska koncernen ha lanserat 75 olika helelektriska modeller under sina olika märken som inkluderar Porsche, Audi, Bentley, Skoda och Seat. Man räknar även med att nå en kumulativ försäljning av "batteridrivna" fordon då på 26 miljoner.

Utsläppspoolen med kinesiska SAIC som ligger bakom bilmärkena Maxus och MG (som fram tills nu huvudsakligen sålts i Storbritannien) har inte haft någon större effekt på Volkswagens snittutsläpp av koldioxid per såld bil. Försäljningsvolymen är för liten.

Den gröna tankesmedjan Transport & Environment noterade i sin genomgång från oktober att SAIC-bilarna bara sänkt snittet för VW med 0,3 g/km under årets första hälft.

JLR räknar med miljardbot

Jaguar Land Rover, som tidigare gick ut och bestred uppgifterna i Transport & Environments rapport som pekade på att de skulle bomma utsläppsmålet i år, har nu medgett att så är fallet.

Den Mahindra-ägda brittiska tillverkaren har nu gått ut med att man lagt undan 90 miljoner pund, eller cirka en miljard kronor, för att betala boten från EU, rapporterar ANE.

– Vi är inte nöjda med att vi inte kommer [klara målet] 2020, men mycket av det har tagits ur våra händer, sa JLR:s ekonomichef Adrian Mardell till investerare under ett konferenssamtal förra veckan.

JLR har satsat hårt på att rulla ut laddhybrider i år men har stött på flera nitar, inte minst coronapandemins verkningar på bilförsäljningen i stort.

JLR stoppade även i oktober försäljningen av laddhybriderna Land Rover Evoque P300e och Discovery Sport P300e. Anledning var att de WLTP-certifierats med högre utsläppssiffror och kortare elräckvidder än man tidigare utlovat. Land Rover håller nu på att arbeta för att omcertifiera de två modellerna.

 
Tillverkarna kunde inte ha förutsett det här.
34
25
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.