En av de vanligaste frågorna vi på redaktionen får om elbilar har med räckvidden att göra. Hur långt går elbilen på en laddning?
Det är förstås inte så konstigt att det är en vanlig fråga: vi går ju från en värld där bilar brukar gå minst 50 mil på en tank, och där det dessutom går snabbt att tanka, till en värld där räckviddssiffrorna än så länge är kortare än så och där man ibland får planera lite mer om det ska långköras.
Men det finns också en risk att stirra sig blind på räckviddssiffran. Det finns gott om snabbladdare längs vägarna, tvärt emot vad många kanske tror. De flesta bilförare vill ändå ta en paus för att rasta efter några timmars långkörning. Och tittar vi på statistiken kör en svensk medelbilist ungefär 3,3 mil om dagen – då räcker elbilsräckvidden gott och väl.
Längre räckvidd innebär dessutom högre pris, högre vikt och högre klimatpåverkan.
En vanlig bil med bensin- eller dieselmotor kan förstås dra olika mycket bränsle beroende på hur bilen körs, om det är med- eller motvind och vilka däck du valt. Men en elbil påverkas betydligt mer av de här faktorerna.
Elbilens räckvidd kan bero på utomhustemperatur, snitthastighet, körstil och hur hårt du kör klimatanläggning och stolsvärme. All elektronik slukar el. Om det är kallt, och batteriet inte är uppvärmt, blir räckvidden kortare.
Det är också viktigt att inse att biltillverkarnas uppgivna räckvidd sällan stämmer överens med verkligheten. Tidigare angavs räckvidden enligt NEDC-körcykeln som var väldigt ”snäll” och tillåtande. Nu används WLTP-körcykeln som är mer strikt, men siffrorna i vårt räckviddstest är mer verklighetsnära.
Du kan läsa mer om hur räckvidd i elbilar fungerar här.

Vårt egna räckviddstest
När auto motor & sport testar elbilar använder vi en särskild testrunda för att mäta räckvidden i verklig trafik. Vi försöker alltså inte köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning, utan vi kör ”som folk” och ser hur långt vi kommer.
Start och mål är redaktionens garage i Solna. Vi kör utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Temperaturen är som sagt viktig för räckvidden, och eftersom vi testar elbilar året runt kan temperaturen skifta ganska mycket. Men flera av elbilarna har vi testat flera gånger, vid olika årstider, och då jämnas skillnaderna ut.
Vi har klimatanläggningen inställd på 20 grader och automatisk reglering. Vi försöker alltså inte förlänga räckvidden genom att sitta och svettas (eller frysa).
Vi kör på stora vägar ungefär tills vi är nere på noll procent på batterierna. Därefter går vi in och kör i allt mindre cirklar i området och kvarteret kring vårt kontor, för att lätt kunna rulla ner till en laddkontakt i vårt garage på slutet.
Avsikten är att köra elbilarna tills vi får en allvarlig varning och uppmaning om att stanna. Vi kör inte bilarna ända till absolut död, men ibland kan det bli så ändå när elbilen dör extremt snabbt efter att vi fått varningen om att köra åt sidan och stanna.
*) Räckvidd i 70 km/h
**) Test gjort av auto motor & sport eller tyska auto motor und sport, men inte enligt vår standardtestrunda. Resultatet kan alltså inte jämföras direkt med vårt standardtest för elräckvidd.
Viktigt: Bilar som inte ingår i samma test går inte alltid att jämföra. Men samtliga tester är gjorda på ungefär samma sätt, med täta förarbyten för att jämna ut skillnaderna, och bilarna körs i verklig trafik.
Andra räckviddstester
Vi är förstås inte enda biltidningen som mäter elbilsräckvidd. Här nedan listar vi några av de senaste räckviddstesterna för elbilar.

Räckviddstest från 2018
Gjort av: Organisationen Autobest med ingenjörer från oberoende certifieringsföretaget Bureau Veritas, på spanska vägar.
Så gjordes testet: Bilarna kördes 18 mil i stadskörning samt på landsväg och motorväg. Testförarna använde inte bilarnas ecolägen som ibland kan ge längre räckvidd med vissa finesser, som klimatanläggningen, avstängd. Förarna bytte bil ofta för att kompensera för olika körstil. Efter testet kördes bilarna i 70 km/h på en bana tills batteriet tog slut. Testet gjordes två gånger och bilarnas räckviddssiffra blir ett snitt från de två testomgångarna.
Bilmodell | Räckvidd i testet (snitt) | Räckvidd (WLTP) | Räckvidd jämfört med WLTP | Förbrukning |
BMW i3 | 232 km | 225 km | 103% | 14,8 kW/h |
Hyundai Ioniq | 212 km | 204 km | 104% | 12,2 kW/h |
Jaguar I-Pace | 314 km | 470 km | 67% | 27,5 kW/h |
Kia Soul | 218 km | 185 km* | 118% | 13,6 kW/h |
Nissan Leaf | 228 km | 285 km | 80% | 16,3 kW/h |
Opel Ampera-e | 377 km | 380 km | 99% | 16,1 kW/h |
Renault Zoe | 284 km | 300 km | 95% | 14,6 kW/h |
Tesla Model S | 423 km | 461 km* | 92% | 20,6 kW/h |
Tesla Model X | 400 km | 430 km* | 93% | 23,4 kW/h |
VW e-Golf | 232 km | 219 km | 106% | 12,4 kW/h |
*) Siffran för den här bilen är uppskattad med utgångspunkt i den gamla NEDC-siffran. Den här modellen har än så länge ingen officiell WLTP-siffra.

Räckviddstest från 2018
Gjort av: Engelska sajten What Car.
Så gjordes testet: För att testa räckvidden börjar What Car med att ladda ur batteriet helt och låta bilen stå i ett garage i 18 graders värme. Sedan laddas bilen full i en laddare med särskild mätare och däcktrycket ska vara så högt som biltillverkaren rekommenderar. Under testet, som bara görs i temperaturer mellan 10 och 15 grader, körs bilarna på en särskild bana med förare och passagerare ombord enligt ett visst körschema som ska efterlikna ”riktig” bilkörning i vanlig trafik. Innertemperaturen sattes på 21 grader och bilen kördes i ”normalläge”, inte något särskilt ”ecoläge” även om det skulle finnas.
Bilmodell | Räckvidd (km) |
Nissan Leaf (nya generationen) | 206 |
Renault Zoe R110 | 235 |
Hyundai Kona Electric 39 kWh | 254 |
Tesla Model S 75D | 328 |
Kia e-Niro 64 kWh | 407 |
Jaguar I-Pace | 407 |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | 417 |

Räckviddstest från 2018
Gjort av: Tyska organisationen ADAC.
Så gjordes testet: ADAC räknar ut elbilsräckvidden i en körcykel som är mer strikt än WLTP och NEDC. Räckvidden räknas ut med hjälp av genomsnittlig energiförbrukning och användbar batterikapacitet. Du kan läsa mer här (på tyska).
Bilmodell | Räckvidd (km) |
Tesla Model X 100D | 451 |
Tesla Model S P90D* | 393 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 375 |
Opel Ampera-e First Edition | 342 |
Renault Zoe Intens | 243 |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 211 |
Nissan Leaf II Acenta | 201 |
VW e-Golf | 201 |
BMW i3 (94 Ah) | 188 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 167 |
Nissan Leaf I Acenta (30 kWh)* | 159 |
Smart Fortwo Coupé EQ Prime | 112 |
*) Modell som inte säljs längre.

Räckviddstest från 2017
Gjort av: Tyska tidningen Auto Bild.
Så gjordes testet: Testet gjordes längs en 14,3 mil lång sträcka (varav 4,3 mil motorväg) med en temperatur på fem grader, hastighet på upp till 130 km/h och en innertemperatur på 21 grader.
Bilmodell | Räckvidd | Batteristorlek | Förbrukning |
Volkswagen e-Up | 79 km | 18,7 kWh | 23,7 kWh/100 km |
Smart Fortwo Electric Drive | 84 km | 17,6 kWh | 21 kWh/100 km |
Nissan e-NV200 Evalia | 101 km | 24 kWh | 23,8 kWh/100 km |
Kia Soul EV | 167 km | 30 kWh | 18 kWh/100 km |
Hyundai Ioniq Electric | 192 km | 28 kWh | 14,6 kWh/100 km |
Volkswagen e-Golf | 208 km | 35,8 kWh | 17,2 kWh/100 km |
Renault Zoe | 244 km | 41 kWh | 16,8 kWh/100 km |
Opel Ampera-e | 273 km | 60 kWh | 22 kWh/100 km |