Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Biltillverkarnas egna körcykelsiffror säger oftast ingenting om hur långt elbilen faktiskt kommer i verkligheten. Vårt test avslöjar hur långt du kommer på en laddning – i verklig trafik.

Annons
Annons

En av de vanligaste frågorna vi på redaktionen får om elbilar har med räckvidden att göra. Hur långt går elbilen på en laddning? 

Det är förstås inte så konstigt att det är en vanlig fråga: vi går ju från en värld där bilar brukar gå minst 50 mil på en tank, och där det dessutom går snabbt att tanka, till en värld där räckviddssiffrorna än så länge är kortare än så och där man ibland får planera lite mer om det ska långköras.

Men det finns också en risk att stirra sig blind på räckviddssiffran. Det finns gott om snabbladdare längs vägarna, tvärt emot vad många kanske tror. De flesta bilförare vill ändå ta en paus för att rasta efter några timmars långkörning. Och tittar vi på statistiken kör en svensk medelbilist ungefär 3,3 mil om dagen – då räcker elbilsräckvidden gott och väl.

Längre räckvidd innebär dessutom högre pris, högre vikt och högre klimatpåverkan.

En vanlig bil med bensin- eller dieselmotor kan förstås dra olika mycket bränsle beroende på hur bilen körs, om det är med- eller motvind och vilka däck du valt. Men en elbil påverkas betydligt mer av de här faktorerna.

Elbilens räckvidd kan bero på utomhustemperatur, snitthastighet, körstil och hur hårt du kör klimatanläggning och stolsvärme. All elektronik slukar el. Om det är kallt, och batteriet inte är uppvärmt, blir räckvidden kortare.

Det är också viktigt att inse att biltillverkarnas uppgivna räckvidd sällan stämmer överens med verkligheten. Tidigare angavs räckvidden enligt NEDC-körcykeln som var väldigt ”snäll” och tillåtande. Nu används WLTP-körcykeln som är mer strikt, men siffrorna i vårt räckviddstest är mer verklighetsnära.

Du kan läsa mer om hur räckvidd i elbilar fungerar här.

Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Vårt egna räckviddstest

När auto motor & sport testar elbilar använder vi en särskild testrunda för att mäta räckvidden i verklig trafik. Vi försöker alltså inte köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning, utan vi kör ”som folk” och ser hur långt vi kommer.

Start och mål är redaktionens garage i Solna. Vi kör utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Temperaturen är som sagt viktig för räckvidden, och eftersom vi testar elbilar året runt kan temperaturen skifta ganska mycket. Men flera av elbilarna har vi testat flera gånger, vid olika årstider, och då jämnas skillnaderna ut.

Vi har klimatanläggningen inställd på 20 grader och automatisk reglering. Vi försöker alltså inte förlänga räckvidden genom att sitta och svettas (eller frysa).

Vi kör på stora vägar ungefär tills vi är nere på noll procent på batterierna. Därefter går vi in och kör i allt mindre cirklar i området och kvarteret kring vårt kontor, för att lätt kunna rulla ner till en laddkontakt i vårt garage på slutet.

Avsikten är att köra elbilarna tills vi får en allvarlig varning och uppmaning om att stanna. Vi kör inte bilarna ända till absolut död, men ibland kan det bli så ändå när elbilen dör extremt snabbt efter att vi fått varningen om att köra åt sidan och stanna.

Bilmodell Testår  Räckvidd (km) 
Audi e-tron 2019 279
Audi e-tron 2019 346
Audi e-tron 2019 279
Audi e-tron 2019 261
BMW i3 (22 kWh) 2014 148**
BMW i3 (22 kWh) 2015 121**
BMW i3 (33 kWh) 2017 223**
BMW i3s (33 kWh) 2018 242
Hyundai Ioniq Electric 2017 242**
Hyundai Ioniq Electric 2019 277
Hyundai Kona Electric 2018 401
Hyundai Kona Electric 2019 370
Jaguar I-Pace 2019 303
Jaguar I-Pace 2018 339
Kia e-Niro 2019 372
Kia e-Niro 2019 374
Kia e-Niro 2019 453
Kia Soul EV (gamla modellen) 2015 164**
Mercedes B-klass Electric Drive 2015 151**
Mercedes EQC 2019 287
Mitsubishi i-MiEV 2012 77**
Nissan Leaf (gamla modellen, 24 kWh) 2012 89**
Nissan Leaf (gamla modellen, 24 kWh) 2013 118**
Nissan Leaf (gamla modellen, 24 kWh) 2015 136**
Nissan Leaf (gamla modellen, 30 kWh) 2016 202
Nissan Leaf (40 kWh) 2018 249
Nissan Leaf E+ (60 kWh) 2019 285
Opel Ampera-e 2017 400**
Renault Twizy 2014 58*
Renault Zoe (22 kWh) 2015 121**
Renault Zoe (41 kWh) 2017 267**
Renault Zoe (nya generationen) 2019 297
Smart Fortwo Electric Drive Brabus 2014 56*
Smart Fortwo Electric Drive 2018 129
Tesla Model 3 Dual Motor 2019 437
Tesla Model 3 Performance 2019 290
Tesla Model 3 Performance 2019 372
Tesla Model S P85+ 2014 228*
Tesla Model S 75D 2018 369
Tesla Model S Performance 2013 332
Tesla Model S Long Range 2019 494
Tesla Model X 100D 2019 344
Tesla Model X Long Range 2019 364
Volkswagen e-Golf (24 kWh) 2014 183
Volkswagen e-Golf (24 kWh) 2014 126*
Volkswagen e-Golf (24 kWh) 2015 140**
Volkswagen e-Golf (35 kWh) 2017 252**
Volkswagen e-Golf (35 kWh) 2018 197
Volkswagen e-Golf (35 kWh) 2018 222

*) Räckvidd i 70 km/h
**) Test gjort av auto motor & sport eller tyska auto motor und sport, men inte enligt vår standardtestrunda. Resultatet kan alltså inte jämföras direkt med vårt standardtest för elräckvidd.

Viktigt: Bilar som inte ingår i samma test går inte alltid att jämföra. Men samtliga tester är gjorda på ungefär samma sätt, med täta förarbyten för att jämna ut skillnaderna, och bilarna körs i verklig trafik.


Andra räckviddstester

Vi är förstås inte enda biltidningen som mäter elbilsräckvidd. Här nedan listar vi några av de senaste räckviddstesterna för elbilar.

Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Räckviddstest från 2018

Gjort av: Organisationen Autobest med ingenjörer från oberoende certifieringsföretaget Bureau Veritas, på spanska vägar.

Så gjordes testet: Bilarna kördes 18 mil i stadskörning samt på landsväg och motorväg. Testförarna använde inte bilarnas ecolägen som ibland kan ge längre räckvidd med vissa finesser, som klimatanläggningen, avstängd. Förarna bytte bil ofta för att kompensera för olika körstil. Efter testet kördes bilarna i 70 km/h på en bana tills batteriet tog slut. Testet gjordes två gånger och bilarnas räckviddssiffra blir ett snitt från de två testomgångarna.

Bilmodell Räckvidd i testet (snitt) Räckvidd (WLTP) Räckvidd jämfört med WLTP Förbrukning
BMW i3 232 km 225 km 103% 14,8 kW/h
Hyundai Ioniq 212 km 204 km 104% 12,2 kW/h
Jaguar I-Pace 314 km 470 km 67% 27,5 kW/h
Kia Soul 218 km 185 km* 118% 13,6 kW/h
Nissan Leaf 228 km 285 km 80% 16,3 kW/h
Opel Ampera-e 377 km 380 km 99% 16,1 kW/h
Renault Zoe 284 km 300 km 95% 14,6 kW/h
Tesla Model S 423 km 461 km* 92% 20,6 kW/h
Tesla Model X 400 km 430 km* 93% 23,4 kW/h
VW e-Golf 232 km 219 km 106% 12,4 kW/h

*) Siffran för den här bilen är uppskattad med utgångspunkt i den gamla NEDC-siffran. Den här modellen har än så länge ingen officiell WLTP-siffra.

Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Räckviddstest från 2018

Gjort av: Engelska sajten What Car.

Så gjordes testet: För att testa räckvidden börjar What Car med att ladda ur batteriet helt och låta bilen stå i ett garage i 18 graders värme. Sedan laddas bilen full i en laddare med särskild mätare och däcktrycket ska vara så högt som biltillverkaren rekommenderar. Under testet, som bara görs i temperaturer mellan 10 och 15 grader, körs bilarna på en särskild bana med förare och passagerare ombord enligt ett visst körschema som ska efterlikna ”riktig” bilkörning i vanlig trafik. Innertemperaturen sattes på 21 grader och bilen kördes i ”normalläge”, inte något särskilt ”ecoläge” även om det skulle finnas.

Bilmodell Räckvidd (km)
Nissan Leaf (nya generationen) 206
Renault Zoe R110 235
Hyundai Kona Electric 39 kWh 254
Tesla Model S 75D 328
Kia e-Niro 64 kWh 407
Jaguar I-Pace 407
Hyundai Kona Electric 64 kWh 417
Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Räckviddstest från 2018

Gjort av: Tyska organisationen ADAC.

Så gjordes testet: ADAC räknar ut elbilsräckvidden i en körcykel som är mer strikt än WLTP och NEDC. Räckvidden räknas ut med hjälp av genomsnittlig energiförbrukning och användbar batterikapacitet. Du kan läsa mer här (på tyska).

Bilmodell Räckvidd (km)
Tesla Model X 100D 451
Tesla Model S P90D* 393
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 375
Opel Ampera-e First Edition 342
Renault Zoe Intens 243
Hyundai Ioniq Elektro Style 211
Nissan Leaf II Acenta 201
VW e-Golf 201
BMW i3 (94 Ah) 188
Nissan e-NV 200 Evalia 167
Nissan Leaf I Acenta (30 kWh)* 159
Smart Fortwo Coupé EQ Prime 112

*) Modell som inte säljs längre.

Så långt kommer elbilen – räckviddssiffror för 15 modeller

Räckviddstest från 2017

Gjort av: Tyska tidningen Auto Bild.

Så gjordes testet: Testet gjordes längs en 14,3 mil lång sträcka (varav 4,3 mil motorväg) med en temperatur på fem grader, hastighet på upp till 130 km/h och en innertemperatur på 21 grader.

Bilmodell Räckvidd Batteristorlek Förbrukning
Volkswagen e-Up 79 km 18,7 kWh 23,7 kWh/100 km
Smart Fortwo Electric Drive 84 km 17,6 kWh 21 kWh/100 km
Nissan e-NV200 Evalia 101 km 24 kWh 23,8 kWh/100 km
Kia Soul EV 167 km 30 kWh 18 kWh/100 km
Hyundai Ioniq Electric 192 km 28 kWh 14,6 kWh/100 km
Volkswagen e-Golf 208 km 35,8 kWh 17,2 kWh/100 km
Renault Zoe 244 km 41 kWh 16,8 kWh/100 km
Opel Ampera-e 273 km 60 kWh 22 kWh/100 km
Annons
Annons
Rulla till toppen