Analys: Så står sig Volvo C40 Recharge mot konkurrenterna

Premium Volvo har nu dragit av täcket på sin nya elbil C40 Recharge, men hur står den sig mot konkurrenterna?

Analys: Så står sig Volvo C40 Recharge mot konkurrenterna

Så är den äntligen här, Volvos nya elbil. Idag drog tillverkaren av täcket på sin andra elbil avsedd för volymtillverkning.

Volvo C40 Recharge är mångt och mycket en XC40 Recharge med slimmat tak à la Audi e-tron Sportback och andra dylika coupésuvar. Specifikationen är därmed mycket snarlik XC40:n och dess slankare syskon Polestar 2.

Läs testet med Volvo XC40 P8 Recharge, Polestar 2 och Jaguar I-Pace här!

Prestanda

Volvo C40 Electric har två elmotorer, en fram och en bak, på 150 kW (204 hk) och och 330 Newtonmeter vardera vilket ger en systemeffekt på 408 hk/660 Nm.

Det ska låta den drygt 2.185 kg tunga C40 Recharge avklara 0–100 km/h på 4,9 sekunder – precis lika fort som den 3 kg tyngre XC40 P8 Recharge.

Jämför man med den snabbaste versionen av förra veckans stora nyhet, den av Recharges läsare väl mottagna Hyundai Ioniq 5, är prestandan däremot ett hårsmån bättre. Men, det här är den enda ronden som Volvo C40 Recharge tar hem segern i.

  Systemeffekt, kW/hk Vridmoment, Nm Fyrhjulsdrift? 0–100 km/h, sek
Volvo C40 Recharge 300/408 660 Ja 4,9
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 300/408 660 Ja 4,9
Polestar 2 300/408 660 Ja 4,7
Hyundai Ioniq 5 Project 45
225/306 605 Ja 5,2

Mått och utrymmen

Volvo C40 är något längre än XC40, om än endast med 6 millimeter (4.431 mm jämfört med 4.425 mm). De kan kankse tillskrivas den vingen som hänger ut i bak, eller den lite omformade fronten. Bredden skiljer också men bara med en enda millimeter – totalt 2.035 mm.

Bagageutrymmet får lida för det fina och även om Volvo C40 Recharge har samma 31 liter stora frunk som XC40 tappar den lite utrymme i bak. Otroligt nog ska man bara gå miste om en ynka liter enligt det datablad Volvo delat – 413 jämfört med 414 i XC40.

Om vi återgår till jämförelsen med Hyundai Ioniq 5 är Volvo C40 Recharge både mindre ut- och invändigt. Ioniq 5, som bygger på Hyundais nya dedikerade elbilsplattform E-GMP, mäter hela 4.635 mm på längden och har ett axelasvtånd på hela 3.000 mm jämfört med "fossilplattformaren" C40:s 2.702 mm.

Volvo C40 Recharges dragvikt verkar ligga på 1.500 kg likt sina syskon enligt märkets sajt, även Volvo snarare uppger 1.800 kg i sitt datablad. Hyundai Ioniq 5 får med fyrhjulsdrift dra 1.600 kg.

  Längd/axelavstånd,
mm
Bredd/höjd,
mm
Broschyrvikt, kg Bagageutrymme fram/bak, liter
Volvo C40 Recharge 4.431/2.702 2.035/1.582 Cirka 2.185 31/413
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 4.425/2.702 2.034/1.652 2.183 31/414
Polestar 2 4.606/2.735 1.985/1.479 2.123 35/405
Hyundai Ioniq 5 4.635/3.000 1.890/1.605 i.u. 57/531

Elbilsegenskaper och pris

Men hur står sig C40 som elbil? Det råder full elbilskapprustning mellan världens biltillverkare just nu och konkurrensen blir allt tuffare. Därför tar vi och lyfter blicken ytterligare för att se hur den (halv)nya Volvon står sig.

Volvo har ännu inte delat med sig av någon prislapp för C40 Recharge men vi kan misstänka att den blir snarlik sina syskon. XC40 P8 Recharge hade tidigare ett grundpris på 699.000 kr, men efter nyheten om Volvos nya privatleasingavtal Care by Volvo kom har det ändrats till en månadskostnad på 7.990 kr/månaden på Volvos sajt. Den ännu slankare Polestar 2 ligger kvar på 659.000 kr.

Därför avgränsar vi jämförelsen till elbilar i ungefär samma prisklass som syskonen. Long Range-versionen av Teslas populära instegsmodell Model 3 må ha gjort dåligt ifrån sig i ams elbilsrace på grund av både strul och den mänskliga faktorn men kom likväl långt före vanliga Volvo XC40 P8 Recharge.

Det berodde förstås på en rad faktorer som tas upp i testet, men två viktiga syns i tabellen nedan: Teslan har både längre räckvidd tack vare låg förbrukning och kan snabbladda fortare.

Volvo har inte delat någon förbrukningssiffra för C40 Recharge ännu men räckviddssiffran enligt WLTP ligger mitt emellan XC40 P8 Recharge och Polestar 2 som drar 24,4 kWh/100 km respektive 20,7 kwh/100 km enligt WLTP. Det är inga höjdarsiffror jämfört med Tesla Model 3 i synnerhet men även andra lågbyggda och mer aerodynamiska konkurrenter som Volkswagen ID.3.

Den maximala laddeffekten på 155 kW är inte direkt dålig. Men, med tanke på att att tidigare nämnda Hyundai Ioniq 5 precis presenterades med en maximal laddeffekt på hela 232 kW kan Volvo få det kämpigt om de ska konkurrera med den framöver.

Den stora skillnaden mellan de två är att Volvon har ett 400-voltssystem. Eftersom Hyundai likt Porsche är delägare i den kroatiska superelbilstillverkaren Rimac har Ioniq 5 samma Rimac 800-voltssystem som de långt dyrare Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Lite förenklat är det vad som tillåter Ioniq 5 att ha en så hög maximal laddeffekt att den ska klara att ladda 10–80 procent på endast 18 minuter. För Volvo C40 Recharge ska det enligt tillverkaren ta mer än dubbla tiden, 40 minuter.

  Räckvidd WLTP, km
Batterikapacitet netto/brutto, kWh
Laddeffekt, kW Laddtid 10–80%, min Grundpris exkl. bonus
Volvo C40 Recharge 420 75/78 155 40 (fabriksuppgift) I.u. kr
Tesla Model 3 LR 580 70/74 250 21 (EV Database) 659.080 kr
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 480 i.u/72,6 232 18 (fabriksuppgift) Cirka 560.000 kr (i Storbritannien)
Ford Mustang Mach-E RWD LR 610 88/99 150 43 (EV Database) 649.900 kr
Volkswagen ID.3 Tour 540 77/82 125 36 (EV Database) 539.900 kr
Mercedes EQA 250 398 66,5/79,8 100 37 (EV Database) 524.900 kr
Volkswagen ID.4 Max 506 77/82 125 36 (EV Database) 624.900 kr
Skoda Enyaq iV 80 536 77/82 125 36 (EV Database) 547.700 kr
Audi Q4 e-tron (koncept) 450 77/82 125 31 (EV Database) I.u. kr
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 400 75/78 155* 33 (EV Database)* 699.000 kr/ 7.990 kr/mån
Polestar 2 439 75/78 155* 32 (EV Database)* 659.000 kr

* Polestar 2 fick nyligen 155 kW-laddning efter en OTA-uppdatering som även XC40 ska få snart enligt Volvo. Det framgår inte om EVDB:s laddtidssiffra för Polestaren är mätt efter uppdateringen eller inte men vi misstänker det. Tidigare var maxeffekten 150 kW.

Källa: Tillverkarna, EV Database

Recharge tycker till

Wiggo Björck, reporter på Recharge.

Jag är rätt säker på att jag talar för många när jag säger att Volvos nya elbil är något av en besvikelse. Reaktionerna från er läsare i våra kommentarsfält har förvisso inte varit unisont negativa, men nog var det inte riktigt bemötandet Volvo hoppades på.

Och till deras försvar så har Volvo hela tiden sagt det skulle bli en tredje bil baserad på "förbränningsplattformen" CMA. Deras första bil på ägaren Geelys renodlade elbilsplattform SEA dröjer ett tag till. Det var därmed väntat att specifikationen på C40 Recharge kunde bli mycket lik XC40 Recharge och Polestar 2:s.

Men, trots det var jag ändå lite försiktigt hoppfull att C40 Recharge skulle bli mer än en takbytt XC40 med lite ommöblerad nos.

Webbredaktör Patrik Lundin som närvarade vid avtäckningen hoppades själv tidigare i veckan på en återuppstånden Volvo V40 med ett lite mindre batteripaket och pris. Men med tanke på att Volvo numera vill bli ett premiummärke verkade det inte sannolikt i mina ögon.

Att det istället blev ännu en coupésuv med försämrat lastutrymme jämfört med grundmodellen var väl kanske inte så oväntat. Den trenden håller trots allt i sig och egentligen är det inget fel med det. Men var det verkligen värt att hemlighetsmakeri och ståhej?

När Audi e-tron lanserades i Sportback-utförande 2019 så kom man åtminstone med lite nyheter under skalet samtidigt. Inget sådant blev det från Volvo nu, om man inte räknar med nyheten att den nya Polestar OTA-uppdateringen som höjer den maximala laddeffekten med 5 kW också är på gång till XC40 och C40.

Jag tror att vad som hänt är att pandemin ställt till det för Volvo som nog hade tänkt lansera bilen redan ifjol. Om den hade lanserats i höstas hade nog Volvo C40 Recharge känts nyare – eller?

Volvo C40 Recharge kommer att sälja bra.
Ja
74
203
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.